Call of Duty
Call of Duty jest jedną z gier komputerowych z gatunku FPS. Jest to także seria tych samych gier. Jak na razie powstało kilka części. Większość z nich jest obsadzona w czasach drugiej wojny światowej. Seria jest produkowana przez firmę Activision.
Najbardziej znanymi z tej serii są:
Call of Duty
Call of Duty 2
Call of Duty 3
Call of Duty 5: World At War
Oraz zbliżające się: Call of Duty: Black Ops
Modern Warfare
Seria Modern Warfare jest oddzielnym odłamkiem serii Call of Duty. Jak na razie powstały tylko dwie części tej serii:
Call of Duty 4: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare 2
Akcja pierwszej części toczy się w 2011 roku oraz 1996, zaś drugiej w 2016 roku.
Jak sama nazwa mówi, gra ta toczy się w obecnych czasach, a obecnym tematem tej serii jest fikcyjny konflikt między U.S.A a Federacją Rosyjską. W serii wcielamy się w takie postacie jak żołnierz United States Marines Corps czy Special Air Service, US Army Ranger oraz fikcyjnych zespołów jak Task Force 141.
Sama seria Modern Warfare jest także tworzona przez firmę deweloperską Infinity Ward.
Call of Duty jest jedną z gier komputerowych z gatunku FPS. Jest to także seria tych samych gier. Jak na razie powstało kilka części. Większość z nich jest obsadzona w czasach drugiej wojny światowej. Seria jest produkowana przez firmę Activision.
Najbardziej znanymi z tej serii są:
Call of Duty
Call of Duty 2
Call of Duty 3
Call of Duty 5: World At War
Oraz zbliżające się: Call of Duty: Black Ops
Modern Warfare
Seria Modern Warfare jest oddzielnym odłamkiem serii Call of Duty. Jak na razie powstały tylko dwie części tej serii:
Call of Duty 4: Modern Warfare
Call of Duty: Modern Warfare 2
Akcja pierwszej części toczy się w 2011 roku oraz 1996, zaś drugiej w 2016 roku.
Jak sama nazwa mówi, gra ta toczy się w obecnych czasach, a obecnym tematem tej serii jest fikcyjny konflikt między U.S.A a Federacją Rosyjską. W serii wcielamy się w takie postacie jak żołnierz United States Marines Corps czy Special Air Service, US Army Ranger oraz fikcyjnych zespołów jak Task Force 141.
Sama seria Modern Warfare jest także tworzona przez firmę deweloperską Infinity Ward.
Fabuła: Call of Duty 4: Modern Warfare
W grze gracz wciela się w żołnierza SAS - sierżanta "Soapa" McTavisha, prezydenta Yasira Al-Fulaniego, przedstawiciela U.S. Marine Corps - sierżanta Paula Jacksona, anonimowego strzelca z samolotu AC-130 i (w retrospekcji) - porucznika Price'a.
Gra zaczyna się od informacji wywiadu brytyjskiego - w Rosji toczy się wojna domowa między ultranacjonalistami a siłami wiernymi dotychczasowej władzy. Dowodzący ultranacjonalistami Imran Zachajew wie, że może tym sposobem sprowokować atak USA i Wielkiej Brytanii. Zaczyna więc współpracę z Khaledem Al-Asadem, który przejmuje władzę w bliżej nieokreślonym bliskowschodnim państwie i zabija jego prezydenta(gracza) w pokazowej egzekucji. Amerykanie nie mają wyboru - następuje atak na państwo i walka z oddziałami Al-Asada. W tym czasie oddziały SAS działają potajemnie w Rosji, by pokonać ultranacjonalistów. Zostają zaatakowane i muszą się ewakuować. Z kolei Marines szturmują stolicę państwa, w którym ukrywa się Al-Asad. Kryjówka okazuje się być pułapką - wysłane wojska (w tym postać gracza i 30 tysięcy innych ludzi należących do U.S.M.C) giną w wybuchu bomby atomowej. SAS dowiaduje się o niepowodzeniu Amerykanów i szturmuje wioskę będącą kryjówką Al-Asada. Po złapaniu go dowiadują się o jego współpracy z Zachajewem. W retrospekcji gracz dowiaduje się o misji kapitana Price'a sprzed 15 lat, kiedy to dostał rozkaz zabicia Rosjanina. Oddział ucieka z wioski, po czym łączy siły z Marines i próbuje złapać syna Zachajewa. Nie udaje się to, gdyż po osaczeniu popełnia on samobójstwo. Zachajew stawia ultimatum - wszystkie wojska mają natychmiast opuścić Rosję, albo wystrzeli w kierunku Ameryki rakiety z głowicami nuklearnymi. Oddziały SAS i Marines wspólnie próbują przebić się do jego bazy i go złapać, ale zanim to następuje, dwie rakiety zostają wystrzelone. Wojska po wejściu do bazy otrzymują specjalne kody, które należy jak najszybciej wpisać, by deaktywować rakiety, zanim uderzą w cel. W trakcie akcji Zachajew ucieka, a w kierunku oddziału gracza zostają wysłane duże siły ultranacjonalistów. W pościgu zostaje zniszczony most przez który miał uciekać oddział, gdy wszyscy już ledwo żyją, Zachajew zabija na oczach Soapa Gaza, wtedy w helikopter nad nimi uderza rakieta co odwraca ich uwagę, ostatnimi siłami kapitan Price rzuca do gracza pistolet, którym zabija Zachajewa i jego ochroniarzy. Na miejsce przylatuje Kamarow i zabiera gracza do śmigłowca.
Gra zaczyna się od informacji wywiadu brytyjskiego - w Rosji toczy się wojna domowa między ultranacjonalistami a siłami wiernymi dotychczasowej władzy. Dowodzący ultranacjonalistami Imran Zachajew wie, że może tym sposobem sprowokować atak USA i Wielkiej Brytanii. Zaczyna więc współpracę z Khaledem Al-Asadem, który przejmuje władzę w bliżej nieokreślonym bliskowschodnim państwie i zabija jego prezydenta(gracza) w pokazowej egzekucji. Amerykanie nie mają wyboru - następuje atak na państwo i walka z oddziałami Al-Asada. W tym czasie oddziały SAS działają potajemnie w Rosji, by pokonać ultranacjonalistów. Zostają zaatakowane i muszą się ewakuować. Z kolei Marines szturmują stolicę państwa, w którym ukrywa się Al-Asad. Kryjówka okazuje się być pułapką - wysłane wojska (w tym postać gracza i 30 tysięcy innych ludzi należących do U.S.M.C) giną w wybuchu bomby atomowej. SAS dowiaduje się o niepowodzeniu Amerykanów i szturmuje wioskę będącą kryjówką Al-Asada. Po złapaniu go dowiadują się o jego współpracy z Zachajewem. W retrospekcji gracz dowiaduje się o misji kapitana Price'a sprzed 15 lat, kiedy to dostał rozkaz zabicia Rosjanina. Oddział ucieka z wioski, po czym łączy siły z Marines i próbuje złapać syna Zachajewa. Nie udaje się to, gdyż po osaczeniu popełnia on samobójstwo. Zachajew stawia ultimatum - wszystkie wojska mają natychmiast opuścić Rosję, albo wystrzeli w kierunku Ameryki rakiety z głowicami nuklearnymi. Oddziały SAS i Marines wspólnie próbują przebić się do jego bazy i go złapać, ale zanim to następuje, dwie rakiety zostają wystrzelone. Wojska po wejściu do bazy otrzymują specjalne kody, które należy jak najszybciej wpisać, by deaktywować rakiety, zanim uderzą w cel. W trakcie akcji Zachajew ucieka, a w kierunku oddziału gracza zostają wysłane duże siły ultranacjonalistów. W pościgu zostaje zniszczony most przez który miał uciekać oddział, gdy wszyscy już ledwo żyją, Zachajew zabija na oczach Soapa Gaza, wtedy w helikopter nad nimi uderza rakieta co odwraca ich uwagę, ostatnimi siłami kapitan Price rzuca do gracza pistolet, którym zabija Zachajewa i jego ochroniarzy. Na miejsce przylatuje Kamarow i zabiera gracza do śmigłowca.
Fabuła: Call of Duty: Modern Warfare 2
Pięć lat później były współpracownik Zachajewa, Władimir Makarow, wszedł w posiadanie dużych zapasów broni w Rosji, korzystając z politycznej niestabilności w tym kraju. Międzynarodowe rządy wysłały Task Force 141 - grupę składającą się z różnych sił specjalnych, takich jak SAS, Royal Marines, Delta Force, U.S. Navy SEALs, Marines czy Rangers aby powstrzymać Makarowa.
W Afganistanie wojska amerykańskie i afgańskie odbiły bliżej nieokreślone miasto z rąk rebeliantów. W tym samym czasie zespół Task Force 141 zinfiltrował rosyjską bazę w Kazachstanie, gdzie miał odzyskać dane z uszkodzonego amerykańskiego satelity. Jednak brytyjscy komandosi zostali zdemaskowani i zmuszeni do ucieczki. Władimir Makarow wraz z radykalnymi Ultranacjonalistami, nieprzychylnymi nowemu rządowi Rosji, dokonał masakry na lotnisku międzynarodowym "Zachajew" w Moskwie. Jako że użyta została amerykańska broń i jeden z terrorystów (postać grywalna zabita przez Makarowa) był amerykańskim agentem z CIA, Rosja zerwała stosunki dyplomatyczne z USA. Wykorzystując dane z uszkodzonego satelity w Kazachstanie, Rosjanie w odwecie dokonali inwazji na Stany Zjednoczone poprzez wysłanie wirusa do amerykańskich radarów wczesnego ostrzegania. Amerykanie próbując bronić swojej ojczyzny przed napaścią wezwali na macierzysta ziemię swoje oddziały z różnych części globu (w tym wojska które walczyły z rebeliantami w Afganistanie). Naczelnym dowódcą Sił Zbrojnych USA został dowódca kontyngentu w Afganistanie generał Shepherd.
W tym momencie gracz wcielił się w rolę Jamesa Ramireza, żołnierza US Army Rangers, którego zadaniem była obrona zachodniej Wirginii przed wojskami Ultranacjonalistycznej Rosji. W tym samym czasie siły Task Force 141 porwały brazylijskiego handlarza bronią - Alejandro Rojasa, który był podejrzewany o związki z Władimirem Marakowem i dostarczanie mu broni, użytej podczas masakry w Moskwie. Rojas ujawnił, że Makarow doprowadził do uwięzienia osoby znanej jako "więzień 627" w gułagu we wschodniej Rosji. Osoba ta była bardziej nienawidzona przez Makarowa niż Amerykanie. Task Force 141 wyruszył z misją do Rosji, gdzie wraz z amerykańską flotą prowadzącą kontrofensywę przeciwko rosyjskiej flocie, starali się doprowadzić do uwolnienia więźnia. Połączonym siłom USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii udało się zaatakować gułag i uwolnić więźnia 627, którym okazał się być kapitan Price. Makarow właśnie jego obciążał za śmierć Zachajewa.
Jednocześnie sytuacja w USA znaczne się pogorszyła. Wojska rosyjskie otoczyły Waszyngton. Amerykanie nie byli w stanie utrzymać stolicy. W tym momencie, w wyniku ataku na rosyjską bazę morską na Kamczatce, siły dowodzone przez kapitana Price'a przejęły kontrolę nad łodzią nuklearną. Price odpalił rakietę z głowicą jądrową, która eksplodowała w przestrzeni kosmicznej powodując impuls elektromagnetyczny. W jego wyniku została zniszczona Międzynarodowa Stacja Kosmiczna i przestały działać urządzenia na całym wschodnim wybrzeżu USA razem z całym uzbrojeniem Rosjan i Amerykanów. Dzięki temu wojska USA przejęły inicjatywę. Rangersi dostali zadanie odbicia Białego Domu z rąk Rosjan i zapalenia na nim zielonych flar, by poinformować lotnictwo USA, że Waszyngton nie został zdobyty i tym samym uratowali miasto przed zbombardowaniem przez myśliwce F-15.
Pomimo zwycięstwa w Waszyngtonie wciąż trwały walki z Rosjanami na terenie całych Stanów Zjednoczonych, głównie na Zachodnim Wybrzeżu i Alasce. Task Force 141 rozdzieliło swoje siły, aby pojmać Władimira Makarowa. Komandosi pod dowództwem "Ghosta" i "Roacha" udali się na granicę rosyjsko-gruzińską, aby zinfiltrować kryjówkę Makarowa, zaś kapitan Price i "Soap" wylądowali w Afganistanie, gdzie Makarow planował poważny zakup broni. Pomimo skopiowania danych z komputera Makarowa, jego wojska zabiły większość członków oddziału TF 141 - "Ghost" i "Roach" ledwo uszli z życiem. W punkcie ewakuacji zostali jednak zabici przez ludzi generała Shepherda, który zdradził Task Force 141 i obawiał się kompromitujących materiałów z komputera Makarowa. Okazało się bowiem, że Shepherd cały czas współpracował z rosyjskim terrorystą, aby wywołać wojnę, by nabyć rekrutów do armii. W wyniku planu generała, on sam zostałby bohaterem narodowym i doprowadziłby do odrodzenia potęgi USA, zaś Makarow przejąłby władzę w Rosji. Jednak Shepherd zdradził również Makarowa i kazał swoim elitarnym oddziałom z "Kompanii Cienii" zabić go na cmentarzu samolotów w południowym Afganistanie.
Podczas bitwy wojsk Makarowa i Shepherda kapitanowi Price'owi udało się uzyskać informacje od Makarowa na temat lokacji Shepherda. Po ucieczce z cmentarza samolotów Price i "Soap" postanowili udać się na samobójczą misję zabicia Shepherda, aby pomścić "Ghosta" i "Roacha" zabitych z rozkazu generała na Kaukazie. Udało im się zinfiltrować tajną bazę generała w Afganistanie, stawiając czoła "Kompanii Cieni". Nastąpił pościg motorówkami wzdłuż rzek Afganistanu za generałem Shepherdem. Ostatecznie doszło do pojedynku między Price'm a generałem, w którym to ranny "Soap" zabił Shepherda nożem. Jednak generał zdążył doprowadzić do niesłusznego oskarżenia "Soapa" i Price'a o międzynarodowe zbrodnie wojenne (zniszczenie MSK). Z pomocą przyszedł im ich przyjaciel, rosyjski lojalista Nikołaj, który obiecał zawieźć Price'a i "Soapa" w bezpieczne miejsce, gdzie będą poza zasięgiem rządów USA i Wielkiej Brytanii.
W Afganistanie wojska amerykańskie i afgańskie odbiły bliżej nieokreślone miasto z rąk rebeliantów. W tym samym czasie zespół Task Force 141 zinfiltrował rosyjską bazę w Kazachstanie, gdzie miał odzyskać dane z uszkodzonego amerykańskiego satelity. Jednak brytyjscy komandosi zostali zdemaskowani i zmuszeni do ucieczki. Władimir Makarow wraz z radykalnymi Ultranacjonalistami, nieprzychylnymi nowemu rządowi Rosji, dokonał masakry na lotnisku międzynarodowym "Zachajew" w Moskwie. Jako że użyta została amerykańska broń i jeden z terrorystów (postać grywalna zabita przez Makarowa) był amerykańskim agentem z CIA, Rosja zerwała stosunki dyplomatyczne z USA. Wykorzystując dane z uszkodzonego satelity w Kazachstanie, Rosjanie w odwecie dokonali inwazji na Stany Zjednoczone poprzez wysłanie wirusa do amerykańskich radarów wczesnego ostrzegania. Amerykanie próbując bronić swojej ojczyzny przed napaścią wezwali na macierzysta ziemię swoje oddziały z różnych części globu (w tym wojska które walczyły z rebeliantami w Afganistanie). Naczelnym dowódcą Sił Zbrojnych USA został dowódca kontyngentu w Afganistanie generał Shepherd.
W tym momencie gracz wcielił się w rolę Jamesa Ramireza, żołnierza US Army Rangers, którego zadaniem była obrona zachodniej Wirginii przed wojskami Ultranacjonalistycznej Rosji. W tym samym czasie siły Task Force 141 porwały brazylijskiego handlarza bronią - Alejandro Rojasa, który był podejrzewany o związki z Władimirem Marakowem i dostarczanie mu broni, użytej podczas masakry w Moskwie. Rojas ujawnił, że Makarow doprowadził do uwięzienia osoby znanej jako "więzień 627" w gułagu we wschodniej Rosji. Osoba ta była bardziej nienawidzona przez Makarowa niż Amerykanie. Task Force 141 wyruszył z misją do Rosji, gdzie wraz z amerykańską flotą prowadzącą kontrofensywę przeciwko rosyjskiej flocie, starali się doprowadzić do uwolnienia więźnia. Połączonym siłom USA, Wielkiej Brytanii, Kanady i Australii udało się zaatakować gułag i uwolnić więźnia 627, którym okazał się być kapitan Price. Makarow właśnie jego obciążał za śmierć Zachajewa.
Jednocześnie sytuacja w USA znaczne się pogorszyła. Wojska rosyjskie otoczyły Waszyngton. Amerykanie nie byli w stanie utrzymać stolicy. W tym momencie, w wyniku ataku na rosyjską bazę morską na Kamczatce, siły dowodzone przez kapitana Price'a przejęły kontrolę nad łodzią nuklearną. Price odpalił rakietę z głowicą jądrową, która eksplodowała w przestrzeni kosmicznej powodując impuls elektromagnetyczny. W jego wyniku została zniszczona Międzynarodowa Stacja Kosmiczna i przestały działać urządzenia na całym wschodnim wybrzeżu USA razem z całym uzbrojeniem Rosjan i Amerykanów. Dzięki temu wojska USA przejęły inicjatywę. Rangersi dostali zadanie odbicia Białego Domu z rąk Rosjan i zapalenia na nim zielonych flar, by poinformować lotnictwo USA, że Waszyngton nie został zdobyty i tym samym uratowali miasto przed zbombardowaniem przez myśliwce F-15.
Pomimo zwycięstwa w Waszyngtonie wciąż trwały walki z Rosjanami na terenie całych Stanów Zjednoczonych, głównie na Zachodnim Wybrzeżu i Alasce. Task Force 141 rozdzieliło swoje siły, aby pojmać Władimira Makarowa. Komandosi pod dowództwem "Ghosta" i "Roacha" udali się na granicę rosyjsko-gruzińską, aby zinfiltrować kryjówkę Makarowa, zaś kapitan Price i "Soap" wylądowali w Afganistanie, gdzie Makarow planował poważny zakup broni. Pomimo skopiowania danych z komputera Makarowa, jego wojska zabiły większość członków oddziału TF 141 - "Ghost" i "Roach" ledwo uszli z życiem. W punkcie ewakuacji zostali jednak zabici przez ludzi generała Shepherda, który zdradził Task Force 141 i obawiał się kompromitujących materiałów z komputera Makarowa. Okazało się bowiem, że Shepherd cały czas współpracował z rosyjskim terrorystą, aby wywołać wojnę, by nabyć rekrutów do armii. W wyniku planu generała, on sam zostałby bohaterem narodowym i doprowadziłby do odrodzenia potęgi USA, zaś Makarow przejąłby władzę w Rosji. Jednak Shepherd zdradził również Makarowa i kazał swoim elitarnym oddziałom z "Kompanii Cienii" zabić go na cmentarzu samolotów w południowym Afganistanie.
Podczas bitwy wojsk Makarowa i Shepherda kapitanowi Price'owi udało się uzyskać informacje od Makarowa na temat lokacji Shepherda. Po ucieczce z cmentarza samolotów Price i "Soap" postanowili udać się na samobójczą misję zabicia Shepherda, aby pomścić "Ghosta" i "Roacha" zabitych z rozkazu generała na Kaukazie. Udało im się zinfiltrować tajną bazę generała w Afganistanie, stawiając czoła "Kompanii Cieni". Nastąpił pościg motorówkami wzdłuż rzek Afganistanu za generałem Shepherdem. Ostatecznie doszło do pojedynku między Price'm a generałem, w którym to ranny "Soap" zabił Shepherda nożem. Jednak generał zdążył doprowadzić do niesłusznego oskarżenia "Soapa" i Price'a o międzynarodowe zbrodnie wojenne (zniszczenie MSK). Z pomocą przyszedł im ich przyjaciel, rosyjski lojalista Nikołaj, który obiecał zawieźć Price'a i "Soapa" w bezpieczne miejsce, gdzie będą poza zasięgiem rządów USA i Wielkiej Brytanii.
To tyle ogólnych informacji. Sam jestem wielkim fanem serii Modern Warfare, lecz nie pogardzę pograć w Call of Duty 2 lub 5.
Osobiście czekam z niecierpliwością na kontynuację serii, czyli Modern Warfare 3. Podobno 50% gry jest już zrobione przez Infinity Ward, lecz z powodu ostatnio zaistniałego konfliktu między Infnity Ward a Activision, nie są znane dalsze losy ów serii.
Call of Duty: Black Ops także zapowiada się ciekawie, gdyż mamy się w nim wcielić w członka S.O.G.
Niewątpliwie seria Modern Warfare jest jedną z najlepszych FPS w historii - zachwyca multiplayerem, fabułą, grafiką, możliwościami. Jest to w dużej części zasługa firmy Infinity Ward.
A wy? Co wy o tym sądzicie?