Login: Zapamiętaj
Hasło:
 
Wywiad ze Stephanem Payerem
autorstwa PortalTibia.com.br
Autor Wiadomość
Ikona  #
Lider Zespołu
OFF
Exp: 5667
Level: 106
Avatar
Data dołączenia: 25.08.2010

Darusio
Postać: Darusio
Profesja: Druid
Level: 283
Osiągnięcia: 438
Serwer: Celesta
Pozycja: Tutor
Tytuł: Warrior of Tibia
Liczba postów: 5919
Oryginalny wywiad znajduje się na łamach Portal Tibiawarning. Otrzymaliśmy pozwolenie na przetłumaczenie artykułu na język polski.

Niniejszy artykuł stanowi własność Tibiopedia.pl oraz PortalTibia.com.br. Zabrania się kopiowania go bez zgody właścicieli. Autorami tłumaczenia są Darusio oraz Yoorick.
_______________________


obrazek
Portal Tibia: Hauopa Stephan, dziękujemy Ci za spędzony czas z Portal Tibia i fanami z Brazylii. Tibijska społeczność odnosi się do Ciebie jako jednego z tibijskich bóstw. Uważasz się za takowego? Mówiąc językiem tibijskiej historii, z którym ze starożytnych bóstw mógłbyś się identyfikować i dlaczego?

Stephan Payer: Jeżeli odnosicie się do twórców gry określeniem "Bóg", to tak, jestem jednym z nich. Jeżeli natomiast chodzi Wam o znaczenie "Boga" jako "istotę wszechwiedzącą", wówczas nie, ponieważ na początku żadne z nas nie przewidywało, że Tibia kiedykolwiek stanie się taka obszerna! Byłem odpowiedzialny za wdrożenie tibijskich serwerów kiedy to wszystko się zaczęło. Tibijskim bóstwem z jakim mógłbym się identyfikować zapewne byłby Uman, który fascynował się złożonymi rzeczami i zawsze chciał rozumieć każdy możliwy szczegół.


Portal Tibia: Uważamy, że jest to Twój pierwszy wywiad ze stroną fanowską. Cała tibijska społeczność, a zwłaszcza brazylijczycy, jest ciekawa różnych rzeczy na Twój temat. Kim jest Stephan Payer? Podziel się z nami jakimiś informacjami, takimi jak: imię, wiek, hobby, zainteresowania, oczywiście poza grami i może masz jakąś manię?

Stephan Payer: Mam 38 lat, jestem żonaty, posiadam trójkę dzieci. Kiedy tylko znajduję wolny czas to lubię czytać, uprawiać wspinaczkę, jeździć na rowerze i nartach.


Portal Tibia: Czy obecnie grasz w Tibię? Co daje Ci większą zabawę? Jaki jest Twój ulubiony typ świata, profesja, miejsce polowań oraz miasto?

Stephan Payer: Zanim urodziły się moje dzieci, grałem w Tibię regularnie na świecie Open PvP, które wtedy zwane były zwykłymi PvP. Miałem maga i większość czasu spędzałem w Darashii.


Portal Tibia: W artykule opublikowanym w sierpniu zeszłego roku wspomniałeś o tym, że posiadasz specjalne wspomnienie z czasów pierwszych dni Tibii, było to spotkanie z graczami i fanami - ogólną społecznością, zauważyłeś jak bardzo wielu ludzi lubi tą grę i było zainteresowanych pomocą. Skomentowałeś, że to doświadczenie było bodźcem do kontynuowania tego projektu. Dziś jednak wiele ludzi narzeka na dystans jaki dzieli firmę od graczy. Czy według Ciebie te zażalenia mają jakiekolwiek podstawy? Czy coś się zmieniło w polityce firmy w tym kierunku?

Stephan Payer: Oczywiście, świetnie byłoby utrzymywać kontakt osobisty z naszymi graczami, jednakże społeczność rozrosła się tak bardzo, a tak wiele graczy nie pochodzi z Niemiec, że spotkania osobiste byłyby mocno utrudnione.


Portal Tibia: W kwestii marzeń, projektów, ideałów, co się zmieniło w Stephanie od czasów "Strike" (1995 rok)? Postrzegasz Tibię jako pracę, grę, zabawną czynność, zabijacz czasu?

Stephan Payer: Wciąż pasjonuje mnie praca na rzecz Tibii i CipSoftu. Czuję się szczęśliwy i wdzięczny, że jestem w stanie wyżyć z tej wspaniałej pracy. Żałuję trochę, że już nie programuję tyle co dawniej, jednak z drugiej strony moje zadania dotyczące zarządzania są różnorodne i również interesujące.


Portal Tibia: W 2013 roku miała miejsce wewnętrzna restrukturyzacja w CipSofcie - w tym samym czasie Ty i Guido opuściliście stanowiska dyrektorskie. Czy mógłbyś powiedzieć co przyczyniło się do takiej decyzji? Czy żałujesz tego? Jakie są Twoje obecne zobowiązania i rutyny w CipSofcie?

Stephan Payer: Czworo z nas zauważyło, że by dalej prowadzić tą firmę wystarczy dwójka na tym stanowisku. W takim układzie decyzje zapadają o wiele szybciej. Skoro zawsze wolałem prace progresywne, zdecydowałem, że ustąpię i zajmę się rozwinięciem systemu płatności w CipSofcie, tak by nasi gracze mogli płacić metodami, które są dla nich bardziej przychylne. Oprócz tego jestem również odpowiedzialny za wszystkie finanse, wszystkie sprawy personalne i administracyjne w CipSofcie.


Portal Tibia: Czy kiedykolwiek wydawało Ci się, że Tibia stanie się takim dużym i trwałym projektem? Co zaskoczyło Cię najbardziej w takim obrocie spraw? Według Ciebie jakie są największe wyzwania w utrzymaniu ciągłości takiej gry? Co inspiruje Cię w pokonywaniu tych wyzwań?

Stephan Payer: Wtedy nie wierzyliśmy, że Tibia przetrwa tyle lat i będzie mieć tylu lojalnych i entuzjastycznych fanów. Jesteśmy dumni, że Tibia stała się jedną z najstarszych - wciąż istniejących - gier online RPG na świecie.
Byłem w szoku, że Tibia praktycznie rozrastała się sama w sobie, przekazywana słownie. Wszyscy jesteśmy wdzięczni stronom fanowskim, które pomogły w całym tym procesie i doceniamy pracę administratorów tych serwisów i wszystkich, którzy też mieli jakikolwiek wkład. Gracze, którzy lubią dzielić się swoimi informacjami, i którzy publikują te informacje publicznie, w różnych językach; np. opisują newsy i umożliwiają zagranie w Tibię przez innych.

W kwestii wyzwań dotyczących ciągłości gry, obawiam się, że nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie, ponieważ już nie biorę udziału w procesie planowania Tibii. Nie jest to moja działka, a planowaniem zajmuje się team Tibii. Oni z pewnością będą w stanie opowiedzieć o wyzwaniach i motywacjach, które pomagają im przetrwać wszelkie trudności.


Portal Tibia: Po ponad 15 latach egzystencji Tibia wciąż posiada bardzo aktywną społeczność, lecz jest ona różna od tej, która zapoczątkowała kierunek tej gry. Co przewidujesz w kwestii przyszłości Tibii? Czy wierzysz, że wciąż może rywalizować na rynku gier, który coraz bardziej się rozrasta?

Stephan Payer: Odkąd społeczność składa się z graczy, którzy grają w Tibię od 5 czy nawet 10 lat, społeczność ta nie zmienia się aż tak prędko. Oczywiście pojawiają się nowi gracze, a starzy przestają grać, lecz Tibia ma to szczęście posiadając solidny grunt, który mamy nadzieję taki pozostanie przez długi czas.

Coraz trudniejszym staje się przykuwanie uwagi do Tibii a tym samym przyciąganie nowych graczy odkąd rynek w internecie tak samo jak w sklepach z aplikacjami coraz bardziej się rozrasta.


Portal Tibia: W 2012 roku, gdy wciąż byłeś dyrektorem CipSoftu, miałeś kilka wykładów na temat "Ciemne Strony Gier Online", w których omówiłeś problemy związane z ochroną jak i oszustwami. Jeden z nich został zaprezentowany na Game Developers Conference Europe - Cologne - Germany. Zaraz po tym w roku 2013 a później w 2015 Tibia ucierpiała pod naporem wielu ataków a ogromna ilość cheaterów w grze ciągle jest tematem do narzekań. Według Twojej opinii, co uległo zmianie od roku 2012? Czy zostały podjęte jakiekolwiek środki w celu usprawnień w tych sektorach? Czy możesz coś dla nas przewidzieć?

Stephan Payer: Wow, jestem pod wrażeniem Waszego przygotowania do tego wywiadu! Niestety, temat mojej prezentacji z tamtych czasów wciąż jest ważny po dziś dzień. Walka z oszustami i ludźmi, którzy dopuszczają się ataków DDoS to nieustająca sprawa.

Dzisiaj mamy możliwości wykrywania boterów automatycznie, a później odpowiedniego ich karania. Sytuacja i tak wciąż jest daleka od satysfakcjonującej, więc nadal będziemy pracować nad środkami i procesami w celu dalszego ich usprawnienia.
Mamy także techniczne środki zapobiegawcze przeciwko DDoS w miejscach, w których zmagamy się z nimi po raz kolejny. Ale także i tutaj potrzebujemy ciągłych modyfikacji. W obu przypadkach wygląda to jak wyścig zbrojeń.


Portal Tibia: Mówi się wiele o tym, że CipSoft przymyka oko na graczy korzystających z nielegalnego oprogramowania ze względów finansowych. Jako że tacy gracze stanowią sporą część graczy dokonujących zakupu dodatkowych usług takich jak czas premium, to firma nie jest zainteresowana wdrożeniem bardziej efektywnych środków w walce z botami. Czy są to uzasadnione spekulacje? Usunięcie tych kont miałoby duży wpływ na dochody firmy?Czy zechciałbyś się podzielić pewnymi danymi, które mogłyby uzasadni Twoje stanowisko?

Stephan Payer: Nie zajmuję się tym, ale zdajemy sobie sprawę, że jest to gorący temat. Zgodnie z wewnętrzną polityką firmy nie możemy udostępniać żadnych informacji dotyczących użytkowników nielegalnego oprogramowania, nawet wtedy, gdy odpowiedzi na te pytania są zupełnie nieszkodliwe. Obawiam się, że to typowe pytanie, na które odpowiedź brzmi: bez komentarza.

Im bardziej ta sprawa jest tajemnicza i nieprzewidywalna od zewnątrz, tym lepiej dla nas.


Portal Tibia: W zestawieniu za 2014 rok, które zostało udostępnione jakiś czas temu widać, że przychody ponownie wzrosły po niewielkim spadku jaki miał miejsce w 2013. Gracze mówili o tym, że to wynik wprowadzenia do oferty płatnych strojów oraz wierzchowców. Czy to prawda? W jakie obszary Tibii, jako głównego produktu CipSoftu, będziecie inwestować? Jakich usprawnień możemy się spodziewać?

Stephan Payer: To prawda, wzrost naszych przychodów jest częściowo związany z wprowadzeniem do oferty płatnych wierzchowców i strojów, choć podwyżka cen miała większe znaczenie. Mam tu na myśli korekty związane z inflacją, które zostały wprowadzone w drugim kwartale 2014 roku. Była to pierwsza podwyżka po 9 latach cen na stałym poziomie.

Wielu z naszych pracowników cały czas pracuje nad Tibią tak, aby regularnie pojawiały się nowości, tak jak to ostatnio miało miejsce w przypadku wprowadzenia Tibia Coins oraz Tibia Store. Także mamy w co inwestować. Mamy także zespół pracujący nad prototypami gier.


Portal Tibia: W 2014 roku, po wprowadzeniu nowego systemu płatności, nie było żadnych oficjalnych resellerów w Brazylii, a gracze z tego kraju musieli dokonywać zakupów poprzez stronę lub poprzez dokonywanie międzynarodowych płatności, które spowodowały, że jedna z firm miała monopol, co nie spotkało się z radością naszej społeczności. Z jakich względów podjęliście taką decyzję skoro istnieją brazylijskie firmy oferujące Wasze produkty dla innych krajów Ameryki Południowej? Nie będziemy mieć już oficjalnych resellerów w naszym kraju? Brazylijczycy stanowią największy odsetek Tibijczyków, czy wspieranie tego monopolu nie jest ryzykownym posunięciem?

Stephan Payer: Niedawno zebraliśmy opinie na temat naszego brazylijskiego partnera. Zarówno negatywne, jak i te pozytywne opinie zostały przeanalizowane. Nasz partner oferuje wszystkie regularne formy płatności dostępne w Brazylii oraz oferuje wsparcie rozliczeniowe dostępne w języku portugalskim. Wprawdzie nie jest to reseller, lecz dostawca płatności, który nie ma wpływu na ceny. W związku z tym wszyscy nasi klienci z Brazylii płacą regularne ceny, które są na bieżąco przeliczne na lokalną walutę zgodnie z kursem walutowym obowiązującym danego dnia. Sprawy związane z płatnościami są teraz prostsze, wygodniejsze i bardziej przejrzyste.


Portal Tibia: Wielu z tych, którzy grają w Tibię czerpie przyjemność również z innych gier i dokonuje porównania kosztów, jakie ponosi. Nie chodzi tylko o czas premium, ale także o pozostałe dostępne usługi. W takim zestawieniu Tibia zdaje się być drogą grą biorąc pod uwagę zarówno funkcje jakie oferuję, jak i kwestie związane z grafiką. Co sądzisz o takich komentarzach? Czy ze względu na te elementy ceny stają się nieco nieatrakcyjne?

Stephan Payer: Cóż, satysfakcji płynącej z gry nie definiuje bogata szata graficzna, czy też efekty docierające do nasz zmysłów, lecz treść i społeczność. Taka jak nasza. W porównaniu do innych gier opierających się na subskrypcji, Tibia jest wciąż niedroga.


Portal Tibia: Minęły prawie 3 miesiące od wprowadzenia Tibia Coins i Tibia Store. Czy możemy liczyć na przedstawienie bilansu, choćby częściowego, na temat wpływu nowej waluty? Czy uważacie, że ta zmiana była konieczna? Dlaczego?

Stephan Payer: Obawiam się, że nie mogę przedstawić żadnych konkretnych liczb, czy też zestawień. Jednak pozwól, że wyjaśnię dlaczego wprowadzone zostały Tibia Coins. Wirtualna waluta jest dużo bardziej wygodna dla gracza, ponieważ wymaga przeprowadzenia tylko jednej transakcji związanej z realnymi pieniędzmi, a następnie gracz może kupić kilka wirtualnych przedmiotów bez konieczności prowadzenia dalszych transakcji za realne pieniądze w przypadku każdej rzeczy, jaką ma ochotę nabyć. Ponadto jest to dodatkowa możliwość dla tych, którzy nie dostrzegają dla siebie dogodnej formy płatności lub nie chcą wydawać realnych pieniędzy na produkty, które są dostępne poprzez grę w Tibia Store.


Portal Tibia: Tibia dostępna poprzez platformę Steam to wyczekiwane wydarzenie. Czy zmiany w systemie płatności oraz oferowane produkty są dostosowane do potrzeb platformy? Czu uważacie, że nowy system i produkty są skutecznym sposobem na przyciągnięcie nowych graczy na dłużej? Czy są jakieś plany wprowadzania wyprzedaży, tak popularne na Steamie, które będą koncentrowały się na produktach do nabycia w Tibii? Jakich spodziewacie się trudności po wejściu na Steam dotyczących przyciągnięcia i utrzymania przy sobie nowych graczy?

Stephan Payer: Nasz system płatności faktycznie przybliżył Tibię do platformy Steam. Teraz musimy wykonać inne istotne zadania, zanim pojawimy się na Steamie (przystosowanie klienta, co jest czasochłonnym i długoterminowym projektem). Mamy nadzieję, że będzie to sposób na przyciągnięcie nowych graczy do Tibii. Obecnie nie istnieją żadne plany mające na celu zmianę systemu sprzedaży za pośrednictwem strony internetowej.


Portal Tibia: Dziękujemy za poświęcony czas! Czego możemy spodziewać się po Tibii w 2016 roku? Jakaś wiadomość dla brazylijskich graczy, w szczególności tych śledzących stronę Portal Tibia?

obrazek
Stephan Payer: Nasze plany na 2016 roku nie są jeszcze do końca sprecyzowane, więc nie mogę podzielić się żadnymi szczegółami. Oczywiście cały czas będziemy ciężko pracować nad doskonaleniem Tibii dla naszych graczy. Damy z siebie wszystko. Informacje o nowych rzeczach i nadchodzących zmianach, jak zwykle, będą ogłaszane na stronie internetowej Tibii, więc od czasu do czasu odwiedzajcie dział aktualności, aby być na bieżąco.
______________
obrazek
17 października 2015 godz. 23:45:32
Edytował Darusio
18 października 2015 godz. 12:27:24
Podziękowali: mocnykoks, Risto91, Silla, Mabaxu, wlodi0412
Ikona  #
OFF
Pan Sarkazm
Exp: 2379
Level: 69
Avatar
Data dołączenia: 05.01.2011

Ameriov
Postać: Ameriov
Profesja: Knight
Level: 406
Osiągnięcia: 675
Serwer: Guardia
Pozycja: Tutor
Tytuł: Squire of Tibia
Liczba postów: 1824
Stephan Payer: To prawda, wzrost naszych przychodów jest częściowo związany z wprowadzeniem do oferty płatnych wierzchowców i strojów, choć podwyżka cen miała większe znaczenie. Mam tu na myśli korekty związane z inflacją, które zostały wprowadzone w drugim kwartale 2014 roku. Była to pierwsza podwyżka po 9 latach cen na stałym poziomie.
[/b]


Przy komentowaniu zmian przychodów kompletnie zapomniałem, że była podwyżka cen- czyli jest gorzej niż myślałem. W takim razie spadek będzie prawdopodobnie już w przyszłym roku.
+ komentarz, że ich targetem są w zasadzie starzy gracze, piękne. Pytanie, czy czekają z wielką promocją gry do czasu wejścia na steam/20 lecia gry, czy nie ogarniają, że trzeba to jak najszybciej zrobić. Kiedyś reklamowali się (w stopniu minimalnym, ale zawsze) w kilku krajach, teraz nie robią kompletnie nic.

Reszta artykułu niezbyt ciekawa. "Bez komentarza" albo ogólniki. Zdążyłem się przyzwyczaić emotka
______________
obrazek
18 października 2015 godz. 00:41:14
Podziękowali: Misieq
Ikona  #
OFF
Exp: 1424
Level: 53
Data dołączenia: 01.07.2012
Wiek: 23
Skąd: blok xd

Aefkey
Postać: Aefkey
Profesja: Royal Paladin
Level: 160
Osiągnięcia: 79
Serwer: Damora
Liczba postów: 658
wywiad jak każdy inny nic nie powiedzą o botach problemach z kickami czy innymi tego typu tylko swoje życie opowiada czy grał w tibie itp...
______________
obrazek
18 października 2015 godz. 01:08:01
Podziękowali: Misieq
Ikona  #
OFF
Bo mogę :)
Exp: 515
Level: 32
Avatar
Data dołączenia: 23.06.2014
Wiek: 22
Skąd: Gdzieś

Cesarz Aququ
Postać: Cesarz Aququ
Profesja: Elder Druid
Level: 648
Osiągnięcia: 498
Serwer: Olympa
Liczba postów: 406
Pan Mariolka napisał(a):
wywiad jak każdy inny nic nie powiedzą o botach problemach z kickami czy innymi tego typu tylko swoje życie opowiada czy grał w tibie itp...


A widzisz, żeby został o to zapytany?
______________
17:27 Niezly Druidek [339]: jak ty angielskiego nie znasz
17:27 Danny Smith [323]: Zna
17:27 Kathelie [233]: dobrze ze ty znasz emotka
17:27 Danny Smith [323]: 17:21 Kathelie [233]: i dont padlem
18 października 2015 godz. 07:35:55
Skrytykowali: Kocia-lapka, Luka93, zolwik9rr
Ikona  #
OFF
Exp: 278
Level: 24
Data dołączenia: 25.05.2015
Wiek: 27
Skąd: UK

Santa Coceiro
Postać: Santa Coceiro
Profesja: Knight
Level: 100
Osiągnięcia: 39
Serwer: Peloria
Tytuł: Sentinel of Tibia
Liczba postów: 41
Pigulek napisał(a):
Pan Mariolka napisał(a):
wywiad jak każdy inny nic nie powiedzą o botach problemach z kickami czy innymi tego typu tylko swoje życie opowiada czy grał w tibie itp...


A widzisz, żeby został o to zapytany?



A Ty nie widzisz, że został zapytany o boty?
18 października 2015 godz. 10:24:17
Podziękowali: Kocia-lapka
Ikona  #
OFF
Exp: 1459
Level: 54
Avatar
Data dołączenia: 06.06.2012
Skąd: Bydgoszcz

Elew
Postać: Elew
Profesja: Knight
Level: 99
Osiągnięcia: 58
Serwer: Peloria
Liczba postów: 1039
Pan Mariolka napisał(a):
wywiad jak każdy inny nic nie powiedzą o botach problemach z kickami czy innymi tego typu tylko swoje życie opowiada czy grał w tibie itp...

A co nie wiesz czy bocic dalej czy nie?
Zalosne
______________
obrazek
18 października 2015 godz. 10:58:08
Skrytykowali: Kocia-lapka, zolwik9rr
Ikona  #
Senator
OFF
Exp: 5253
Level: 103
Avatar
Data dołączenia: 19.12.2010
Wiek: 22
Skąd: Będzin

Rteger from Celesta
Profesja: Knight
Level: 20
Osiągnięcia: 11
Serwer: Celesta
Pozycja: Tutor
Tytuł: Squire of Tibia
Liczba postów: 6041
Nasz system płatności faktycznie przybliżył Tibię do platformy Steam. Teraz musimy wykonać inne istotne zadania, zanim pojawimy się na Steamie (przystosowanie klienta, co jest czasochłonnym i długoterminowym projektem).


1,5 roku od zielonego światła. Hi hi.
______________

11:39 Ricsson [257]: w ogole
11:39 Ricsson [257]: uwierzylem w boga, w cuda
11:39 Ricsson [257]: mialem 6 piw
11:39 Ricsson [257]: wypilem 6 piw
11:39 Ricsson [257]: otwieram rano plecak
11:40 Ricsson [257]: mam 3 piwa
18 października 2015 godz. 12:29:20
Ikona  #
OFF
Exp: 1424
Level: 53
Data dołączenia: 01.07.2012
Wiek: 23
Skąd: blok xd

Aefkey
Postać: Aefkey
Profesja: Royal Paladin
Level: 160
Osiągnięcia: 79
Serwer: Damora
Liczba postów: 658
Elew napisał(a):
Pan Mariolka napisał(a):
wywiad jak każdy inny nic nie powiedzą o botach problemach z kickami czy innymi tego typu tylko swoje życie opowiada czy grał w tibie itp...

A co nie wiesz czy bocic dalej czy nie?
Zalosne



co ja wiem to moja sprawa samo to że po zapytaniu czy nie kasuja masowo wszystkich botow zostalo jak zwykle przemilczane bo boty przynosza zysk musza kupic pacca nawet za gp to zeby go kupic inna osoba kupi wiecej paccow zeby miec kase a bot za zebranie kasy z bota kuje pacca i wszyscy zadowoleni cipsoft zarobil ten co kupil pacca zarobil na nim i bot sie cieszy bo ma pacca za wybocone ccki ;p gdyby chcieli to by mogli zablokowac taka możliwosc napewno ale po co "„Nie zarzyna się kury znoszącej złote jajka” cipsoft by za dużo na tym stracił deletują najczećciej 8 lvle spamerów z cckami albo facc boty na corymach większe lvle na paccu deletują dopiero po 6-12 mieśiacach bocenia jak już bot dość zarobi ;p
______________
obrazek
18 października 2015 godz. 14:08:17
Edytował Pan Mariolka
18 października 2015 godz. 14:09:29
Podziękowali: Veris
Wszystkie czasy podawane są w CET.
 
Aktualnie temat czyta 1 użytkownik: (0 zalogowanych i 1 gość)
Ikona
[ Administrator ] [ Lider Zespołu ] [ Moderator ] [ Redaktor ] [ Edytor ] [ Grafik ] [ Stażysta ] [ Senator ] [ Vip ] [ Użytkownik ] [ Zbanowany ]
Uprawnienia:
Możesz czytać.
Wybierz forum:
CrownyCro
Tibia Damora WarZone 5
Jubciek92
🔞 Jubi 694 EK Guardia