Retrospekcja - ostatnie 20 lat

CipSoft chciałby zabrać Cię w podróż po Tibii. Zbliżają się 20-ste urodziny Tibii! To dobry moment, aby przypomnieć sobie i odtworzyć ważne wydarzenia z gry, które wszyscy kochamy. Wielu z Was ma wspomnienia z przeszłości Tibii, wyciągnijcie je zatem na wierzch. Każdego tygodnia grudnia będzie publikowane kolejne pięć lat działalności Tibii, wszystko w ramach przygotowań do wielkiej rocznicy, która będzie 7 stycznia 2017 r.


Część 1: styczeń 1997 - styczeń 2002

7 stycznia 1997 powstała Tibia. Tego dnia wystartowała faza testowa Tibia Alpha 1.0. Przygotowania do niej rozpoczęły się 9 miesięcy wcześniej. Potrzebny był edytor map oraz generator obiektów w tym wirtualnym świecie. Jedną z ostatnich rzeczy, które zostały wdrożone przed pierwszym testem Tibii, było podstawowe zarządzanie użytkownikami.

W pierwszym roku Tibia rozwinęła się bardzo szybko. W Tibia Alpha 3.0 byli już NPC, automapa, źródła światła oraz była możliwa już walka. Pojęcie czasowych efektów zostało wprowadzone, podstawowy ruch "use" został stworzony, a także broń dystansowa. Tibijczycy mogli grać w szachy, warcaby, młyn oraz kółko i krzyżyk. Tibia miała nawet wtedy już swój pierwszy fansite, Yorin Tibia Homepage.

W pierwszym kwartale drugiego roku Tibii, został stworzony system magii, profesji oraz skilli. Również wprowadzono system pocztowy oraz skrzynki depot. W maju 1998, włączono Tibia Beta 4.0.

W ciągu pierwszych 5-ciu lat Tibii powiększyła się znacznie mapa. Na początku Tibia nie była większa niż Thais. Gdy na świat przyszła Tibia 6.4 w listopadzie 2001, dodano wyspę dla początkujących - Rookgaard oraz znacznie rozszerzono Mainland. Powstały wtedy między innymi Kazordoon, Green Claw Swamp, Jakundaf Desert, Femor Hills, Orc Fortress, Ab'Dendriel, Ice Islands i Fields of Glory. Aktualizacja 6.4 dodała Edron jako część Tibii. System kont stworzono w lipcu tego samego roku, a pierwsza wersja systemu gamemasterów kilka miesięcy później. Konta premium stały się dostępne od listopada 2001, jak i również domy oraz ich aukcje. Dowody na to jak wyglądała wtedy Tibia można znaleźć na filmiku zrobionym przez graczy. 


19 grudnia 2001, powstała Tibia 6.5, z architekturą multi-serwera oraz powstał nowy świat. Od teraz były Antica i Nova.

7 stycznia 2002 było 5-cio lecie Tibii. Aby uczcić ten kamień milowy, wszyscy posiadacze konta premium przez 7 miesięcy, otrzymali shield of honour.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym jak było kiedyś, artykuł Narodziny Tibii! może być interesujący dla Ciebie.

 

Część 2: styczeń 2002 - styczeń 2007

18 lutego 2002 roku, została wprowadzona aktualizacja, która pozwalała na zarządzanie gildią za pośrednictwem strony internetowej. Zostały wybudowane domy gildijne, powstał również Guild Chat. Oprócz tych ulepszeń, ta aktualizacja wprowadziła również promocję profesji w grze. Od tego czasu Tibijscy władcy mieli przywileje do nadawania promocji Elite Knight, Royal Paladin, Elder Druid oraz Master Sorcerer. Została odkryta również północna część kontynentu Darama.

Podczas aktualizacji z 28 sierpnia 2002 roku, Lord Ariakas i Mantus, dwóch starych graczy Tibijskich, stworzyli nowe grafiki i animacje potworów. Nowy klient Tibia 7.0 zawierał system czatów różnych kanałów, bezpieczny system handlu, lista VIP, oraz ten piękny ekran logowania zrobiony przez Mantusa:


W tym momencie CipSoft zaczął zatrudniać pracowników, coraz więcej nowych rzeczy zaczęło powstawać w Tibii. Oto lista niektórych z najważniejszych rzeczy, które zostały wdrożone lub zmienione w latach 2002 do 2007, oprócz tych wyżej wymienionych:

  • 2002: Venore i jego okolice zostały stworzone przez Knightmare'a, Rookgaard został powiększony.
  • 2003Wprowadzono nowe stroje dla graczy premium, dodano na mapę Ghostland, lepsze wsparcie dla questów. Amulet of Life został zastąpiony przez Amulet of Loss, auto-logout po bezczynności został dodany, oraz pierwsza wersja skull systemu.
  • 2004: Uzupełnienie systemu pvp, automatyczne bany za nadmierne zabijanie, zamiana party mode na duel mode. Pod koniec roku wprowadzono paski postępu skilli oraz listę ignorowanych graczy. Powstała kolejka logowania do Tibii. Powstało Ankrahmun oraz kilka grafik zostało poprawionych.
  • 2005: Tego roku postanowiono wdrożyć zmiany, aby spróbować zmniejszyć dolegliwości spowodowane przez innych graczy. Na przykład lurowanie zostało drastycznie zmienione oraz wyciąganie stworzeń za pomocą liny ograniczone. Ponadto, blokowanie za pomocą paczki i ognia, na przykład, stało się niemożliwe. Statek i piramidy w Ankrahmun zostały przekształcone w strefę ochronna, wprowadzono paczki z meblami, aby zapobiec niszczeniu się ciężkich mebli podczas transportu. Dodano soul points, łowienie ryb było możliwe przy użyciu robaka. Powstała Tiquianda razem z Port Hope, a także wiele nowych grafik poprawiające wygląd gór oraz wygląd wody z animowanymi falami. Ponadto, wprowadzono wandy i rody dla profesji magicznych, cały system magii został poprawiony. Rzucane czary nie były zależne teraz od poziomu magicznego, ale od poziomu doświadczenia.
  • 2006 Looting z potworów został zmieniony, od teraz ten kto zadał najwięcej obrażeń wygrywał. W celu zapobiegnięcia przepracowania się postaci w grze wprowadzono staminę. Dodano możliwość strzelania runą za pośrednictwem okna walki, system hotkeys został ulepszony o możliwość wyboru, używania przedmiotu na sobie, swoim celu, lub wybranemu przez siebie obszarowi. Kapitanowie otrzymali możliwość rozmowy z więcej niż jednym klientem w tym samym czasie, a wszystkie postacie od teraz otrzymały queslog oraz swoje konto bankowe. Odkryto 12 różnych wysp na zachód od Tiquandy, tzn Shattered Isles. Zostały one wyposażone w port morski prosperujący z Liberty Bay, znajdującym się na największej wyspie Vandura, jaki również Forbidden Islands. Kilka grafik zostało poprawionych np ukochane rotwormy oraz cztery podstawowe outfity postaci. Zostały wprowadzone nowe outfity oraz addony, równiez Ab'Dendriel otrzymało kompletną metamorfozę. Ferumbras oraz Morgaroth zaczęli zagrażać tibijskim ziemiom. Rok 2006 skończył się wprowadzeniem klienta 7.9.

W ciągu tych 5 lat, powstało wiele nowych światów, w tym ich różne rodzaje. W 2002 powstała Premia, jedyny świat tylko i wyłącznie Premium, Amera jako pierwszy amerykański świat oraz Secura, pierwszy świat non-PvP.

Dwa lata później, w 2004 roku, powstały dwa pierwsze światy PvP-enforced, Inferna oraz Dolera, oraz pierwszy brazylijski świat Tenebra. Tenebra została przeniesiona do Stanów Zjednoczonych w roku 2005, ponieważ brazylijski operator nie był w stanie zaoferować dobrej jakości połączenia. 

Przyszło świętowanie 10-lecia Tibii! Strona przeszła metamorfozę, świętowano to w grze oraz 1000 szczęśliwców wygrało 3 miesięczny czas premium.

Część 3: styczeń 2007 - styczeń 2012

W artykule Fakty na temat Tibii z 2007 roku, dowiadujemy się, że w tamtych czasach istniało 150 różnych potworów oraz było już 60 różnych najazdów. Były 2450 gildie, 56 domów gildii oraz 873 domy i mieszkania na światach tibijskich.

Jednym z głównych tematów w 2007 roku był balans profesji, dzięki któremu zadawane obrażenia zależały od broni oraz od umiejętności posługiwania się bronią oraz poziomem magicznym, aniżeli poziomem postaci. Czerwcowa aktualizacja przyniosła nowe czary dla wszystkich profesji oraz wymagania poziomowe dla używanych broni, pojawiło się 60 zupełnie nowych broni dostosowane do różnych zakresów poziomu postaci.
W grudniu tego samego roku, rozbudowany został poziom żywiołów w Tibii i obecnie obejmuje: lód, świętość, ogień, energię i ziemię. Z pomocą tych elementów usiłowano dokonać bardziej wyrazistych różnic między profesjami. Elementy zostały wykorzystane do walki z potworami, tworzeniem broni, zbroi oraz carów. Stare czary zostały poprawione i dodano nowe.
Tej zimy, poziom magiczny jaki trzeba wykorzystywać do leczeń z run i zaklęć zostało znacznie podniesione. Potwory również otrzymały nowe zdolności. Od tej pory mogły upijać, zamrażać oraz rzucać klątwę. Ponadto, wprowadzono polowanie w party pozwalające na dzielenie się doświadczeniem. 
Ponadto Svargrond zostało odkryte wraz z areną oraz mnóstwem nowych stworzeń. Pływanie w wyznaczonych miejscach stało się możliwe, Rashid rozpoczął swoją pracę jako handlowiec, a gildia błaznów oraz Secret Service rozpoczęły swoją działalność.

Pod koniec roku 2007 klient Tibii oznaczony był wersją 8.1.

Kolejne lata przyniosły wiele nowych funkcji:

  • 2008: Darashia i Kazordoon zostały przebudowane. Odkryto Yalahar, a także zupełnie nowy podwodny obszar z Sea serpentami. Wprowadzono dodatkowe okno podczas handlu z NPC oraz możliwe jest rozmawianie z NPC na dodatkowym kanale czatu. Funkcje party, takie jak czat, wspólna premia doświadczenia oraz czary dla członków party zostały wprowadzone w tym roku. Ponadto, po raz pierwszy pojawił się Demon Oak i możliwe stało się, aby otrzymać punkty doświadczenia jako nagrodę ukończenia Questu.
  • 2009: Kara śmierci została zmniejszona oraz wprowadzono błogosławieństwa. Stairhopping (np po zejściu ze schodów można było od razu atakować - przyp. redakcja) stał sie bezużyteczny, a potwory nauczyły się był niewidzialne. Automatyczne banowanie za nadmierne nieuzasadnione zabijanie zostało usunięte, a czarna czaszka została dodana do systemu. Ponadto, od tej pory, ostatnich 20-stu atakujących graczy zostaje policzonych jako zabójców na PvP, a system wojny gildii zostaje wdrożony. Dodano również licznik doświadczenia jak i również kanał server log.Przebudowano Carlin i możliwe stało się zawieranie związku małżeńskiego. Dodatkowo w 2009 roku wprowadzono nowe zadania, między innymi: Pilgrimage od Ashes, The Scatterbrained Sorcerer i the Shadows of Yalahar oraz The Lightbearer event. Odkryto Farmine wraz z nową ziemią Zao i wprowadzono creature produkty. Zmiana nazw typów serwerów również miała miejsce w tym roku: Non-PvP stał się Optional PvP, PvP na Open PvP i PvP-enforced zostało zastąpione Hardcore PvP. Stało możliwe przeniesienie się na inny świat.
  • 2010: Rozszerzone zostało Zao, wprowadzono World Questy, w tym już popularne Rise of Devovorga. Ponadto, można stackować runy oraz mikstury i loot nie spada już w workach. Nowo wdrożoną cechą tego roku były osiągnięcia, a Tibijczycy mogli oswoić i ujeżdżać stworzenia. Midnight Panther, Undead Cavebear i Blazebringer były jednymi z pierwszych dostępnych wierzchowców. Bonelordy zmieniły nazwę na Beholdery od 2010 roku, a gracze pożegnali gamemasterów. Również system PvP ponownie został zmieniony. Wraz z nowymi zaklęciami wprowadzono cooldown oraz nowy rodzaj ataku - krwawienie.
  • 2011: Był to rok klienta Flash! Oprócz tego kamienia milowego, wprowadzono world changes. Thornfire, The Mummy's Curse, The Steamship, Awash oraz the Raging Mage były jednymi z pierwszych dostępnych zmian światowych. Później w tym samym roku, niektórzy mieszkańcy Venore zarazili się gorączką bagienną. Prócz tego, nowy system tutorów został wprowadzony, oferujący podziękowanie komuś za pomoc. Największą nowością w roku 2011 był Market. Rok 2011 skończył się klientem Tibii w wersji 9.4.

A potem było 15-lecie Tibii, w tym nostalgia, mała wyspa z muzeum wyświetlająca stara grafikę Tibii, nagroda dla starych gildii oraz wiele zabawnych wydarzeń w grze!


Część 4: styczeń 2012 - dziś


W 2012 wprowadzono Premium Scrolls, oferując Tibijczykom bezpieczny i łatwy sposób kupna i sprzedaży premium w grze. W tym samym roku również wprowadzono nowe mechanizmy, które miały łagodzić skutki lagów i kicków. Tego roku innymi nowościami w Tibii były offline training oraz globalna skrzynka pocztowa. Ponadto, wystartowały dwa nowe testowe światy Aurora i Aurera, na których był włączony podwójny exp oraz skille.
Prócz tego zostały odkryte gnomy i Venore zostało odnowione. Nie można zapomnieć o dziesięciu nowych domach zaprojektowanych przez Tibijczyków. Ponadto, prędkość wszystkich stworzeń w Tibii, w tym postaci graczy, została skorygowana: postacie z niższymi poziomami zaczęły chodzić szybciej, podczas gdy prędkość postaci z wyższymi poziomami została zredukowana. 2012 zakończył się klientem Tibii w wersji 9.8.

2013: system nagród w Tibii został poprawiony, uwzględniając już wszystkich, którzy brali czynny udział w walce z bossami. Postacie blokujące, zadające obrażenia jak i wspierające walczących otrzymali szanse na indywidualna nagrodę. Ponadto, dodano skrzynie z nagrodami w Adventurer's Guild. Również dokonano kilka mniejszych korekt, na przykład dostosowanie tempa respawnu potworów i dostosowanie najazdów. 2013 rok przyniósł pierwsze gładkie animacje, począwszy od strojów postaci. I - kto by pomyślał, niektóre potwory stały się bardziej inteligentne.
Zło w nawiedzonych ruinach Drefii świeci nowym blaskiem również Ab'Dendriel zostało upiększone. Fur Gates pojawiły się na ziemiach Tibii, a opuszczone kopalnie zostały ostatecznie wprowadzone. Ponadto, Leaf Golemy oraz ich domy zostały odkryte, jak i również Spike i Spirit Grounds. Odkryto nową wyspę na wschód od Daramy - Roshamuul, pełne śmiertelnego zagrożenia i przerażającego koszmaru. Tibijczycy nauczyli się tworzyć, poprawiać i przekształcać broń. 2013 rok zakończył się wersją klienta 10.30.

W 2014 roku odkryto Oramond wraz z jego systemem zjeżdżalni po szlamie, ogromnym obszarem pod wodą, miastem Rathleton z nowymi domami, systemem głosowania oraz niebezpiecznym wynalazcą Jaccus Maxxenem. Dodano nową wyspę dla początkujących Dawnport.


Pierwsze łączenia światów miały również miejsce w 2014 roku, światy testowe straciły podwójny XP i skille, tuż po podglądowej fazie PvP. Zmiana systemu PvP tym razem zawierała bardziej precyzyjną karę za nieuzasadnione PvP, biorąc pod uwagę zakres uczestnictwa w zabijaniu. Dodano boost do zdobywania doświadczenia dla graczy poniżej 50 poziomu, aby pomóc nowym graczom w szybszym przejściu początkowych etapów gry i umożliwić im zwiedzanie trudniejszych terenów części świata Tibii. Gildie otrzymały kilka nowych funkcji, na przykład wiadomości, wydarzenia gildii, automatyczne rangi, wybór nowego lidera w przypadku stracenia lidera, konto bankowe gildii oraz dziennik zdarzeń gildii. Zachowanie respawnu kilku potworów zostało skorygowane i kilka wierzchowców oraz stroje stały się możliwe do kupienia za pośrednictwem systemu płatności. 2014 przyniósł ustawienia skrótów dla danej postaci.
Ponadto, nowy rodzaj świata, który od dawna był upragniony przez graczy został wprowadzony, Retro Open PvP w końcu ruszyło. W październiku Morta i Motera otworzyła swoje drzwi dla graczy, Calva i Calvera stały się Retro Open PvP. Rok 2014 zakończył się wersją klienta Tibii 10.70.

2015 obejmuje, między innymi, następujące funkcje: 

  • Niektóre zmiany na koncie, na przykład możliwość połączenia swojego konta z tokenem uwierzytelniającym.
  • Punkty lojalnościowe oraz bonus umiejętności wraz z rankingiem.
  • Tibia Coins oraz Store. Wraz z wprowadzeniem Tibia Coins, wcześniejsze Premium Scrolls stały się niepotrzebne. 
  • Skórowanie potworów bez zbędnego czekania oraz globalna skrzynka depot.
  • Zupełnie nowy system PvP na arenach, z typami walki Last Man Standing oraz Team Deathmatch.
  • Grimvale, Krailos z ogrami oraz nowy quest Ferumbras' Ascension wraz z nowymi bossami.

W 2016 wciąż trwał w zmianach Tibii. Wiry, które prowadzą do tajemniczych stworzeń oraz bossów zaczęły pojawiać się w Tibii. Z dziwnej energii z tego innego świata, ładowanie przedmiotów stało się możliwe, dzięki czemu Tibijczycy mogli stworzyć ulepszone wersje broni o trafienia krytyczne, wysysanie życia lub many. NPC od teraz pobierali również gotówkę z konta bankowego. PvE areny zostały otwarte dla graczy chcących wykazać się umiejętnościami walki z potworami. 
W ostatniej zimowej aktualizacji, przedstawiono nowy quest z nowymi bossami oraz systemem nasycania. Ponadto, wprowadzono system bonusowy prey. 

Nie należy zapominać również, że w tym roku trzy nowe światy gry zostały otwarte w Brazylii ponownie. 22 listopada Ferobra i Serdebra zostały uruchomione. Trzeci brazylijski świat Belobra został uruchomiony 7 grudnia, pierwszy Optional PvP znajdujący się w Ameryce Południowej.

Oprócz tych cech, 2016 był spektakularny również z innych powodów. Nie tylko pierwszy gracz w historii przekroczył bramę poziomową 999, ale również 13 września wprowadzono nowego klienta gry. Tibia 11, nowa wersja Tibii otrzymała wiele poprawek i aktualizacji błędów oraz nowe funkcje.

CipSoft chce podziękować wszystkim za towarzyszenie im w tej ponad 19-letniej podróży i mają nadzieję na wiele kolejnych lat! 20-ste obchody czekają na Tibijczyków w styczniu. 

Miłej gry!

Archiwum artykułów:
Bosses Bosses Maps Maps LootSeller LootSeller DressUp DressUp Outfiter Outfiter Decorator Decorator Monster respawn Monster respawn LogAnalyzer LogAnalyzer Guilds-Online Guilds-Online Loterie Loterie Calc Calc
Promoted Fansite
    Witaj
    Nie jesteś zalogowany.

    Zarejestruj się
    Zapomniałeś hasła?
    Reklama
    Zarakso
    [PL] TIBIA | TAK, WYDROPIŁEM TIN KEYA | LOOTS (opis)
    Stempell
    [PL] Dobry wieczór ! Duna 200rp+ /Tibia Sribia