15 lat temu!

W tym roku, a dokładnie w przyszłym miesiącu firma CipSoft GmbH obchodzi 15 urodziny. To dobra okazja, aby cofnąć się nieco w czasie. Co działo się w Tibii 15 lat temu, kiedy Steve, Durin, Stephan i Guido postanowili założyć firmę? Jak wtedy wyglądała Tibia?

Przed CipSoftem

W momencie założenia CipSoft GmbH, Tibia miała już 4-5 lat. Przyszłość Tibii nie była wtedy jeszcze znana. Jedna pojedyncza decyzja mogłaby zmienić zupełnie Tibię, jak i doprowadzić do jej końca. W dniu 29 stycznia 2001 roku zespół CipSoftu, dawniej znany jako Cip Team, opublikował na stronie internetowej Tibii następującą informację:

Większość z Was wie, że jesteśmy studentami i że utrzymujemy istnienie Tibii i że rozwijamy ją w naszym wolnym czasie już od pięciu lat. Ten wolny czas na pewno skończy się z końcem tego roku, kiedy skończymy nasze studia. Będziemy musieli znaleźć pracę i zacząć pracować. Nie pozostanie zbyt wiele czasu na Tibię. Ale nie chcemy, aby tak się stało! Dlatego myślimy o pracy nad Tibią w pełnym wymiarze godzin aby stała się produktem komercyjnym.

Jak wszyscy wiemy, tak rzeczywiście się stało. Jeśli cała czwórka zdecydowałaby się na wybór innej drogi, najprawdopodobniej nikt z nas nie byłby dziś częścią tibijskiego uniwersum.

Zatem - jaka była wtedy Tibia będąc jeszcze studenckim projektem i posiadając o wiele mniej możliwości niż dzisiaj?

Rok 2001, kiedy jeszcze nie było nas zbyt wielu, był czas, kiedy Ferumbras był kierowany manualnie, jak dowiedzieliśmy się od Knightmare w artykule Narodziny Ferumbrasa.

Pozostałości po tych walkach z Ferumbrasem można znaleźć w archiwum starych wiadomości z 31 stycznia 2001 roku: Walka o wolność:

Gratulujemy Tibijczycy, Ferumbras i jego sługusy są w końcu martwi. Dobra robota.

Także wtedy podjęto ważną decyzję związaną z karą za śmierć. W dniu 2 lutego 2001 roku na stronie internetowej Tibii pojawiła się wiadomość New Item Loss Rule. Tibijscy gracze głosowali wtedy za zmianami związanymi z tą karą:

Jeśli umrzesz, wszystkie przedmioty z wyjątkiem tych w pojemnikach (takich jak torby, plecak, itp.) zostaną przeteleportowane z powrotem z postacią do świątyni. Niemniej jednak istnieje 10% szansy, że jakiś inny itemek również pozostanie w zwłokach. Więc nadal nie można być absolutnie pewnym, że nie utracimy jakiegoś przedmiotu.

Nawet mimo tego, że nie jesteśmy w stanie stwierdzić, jakie były możliwości utraty przedmiotów, możemy powiedzieć, że gracze w 2001 roku mieli wpływ na to jak wygląda śmierć w Tibii aż po dziś dzień.

Durin pamięta do dziś, że przed tą zmianą w przypadku tibijskiej śmierci traciło się wszystkie przedmioty. Pozostawały one w zwłokach, dopóki nie wyjęło się ich samemu lub ktoś nie zrobił tego za nas. Postacie bez profesji i posiadające poziom niższy niż 4 nadal traciły wszystko, co miały na sobie, nawet po wdrożeniu zasad utraty przedmiotów.

Oczywiście w 2001 roku było mniej potworów, mniej graczy - mniej wszystkiego. Mapa też była dużo mniejsza. Pełna lista obszarów, nad którymi pracowano w 2001 roku, została opublikowana w kwietniu 2001 roku, łącznie z nazwami graczy, którzy je opracowali. Wtedy Tibia miała wielu pomocników wolontariuszy:

Elven Town Ab'Dendriel (Knightmare), Fields of Glory (Tekvorian), The Ghostlands (Falke), Femor Hills (Wastl), Reokon's Tundra (Cohen the Barbarian), Ice Islands (Feanor), Mad Mage Valley (Hammerfall), Orc Fortress Ulderek's Rock (Muesli), The Snake Stone (Niehoff), Green Claw Swamp (Aureus), and Stone Wood (Alara).

Gdy obecnie przemierzasz ziemie Tibii, czy zdarzyło Ci się pomyśleć, jak stare są niektóre z nich...?

Po powstaniu CipSoftu

Niektóre z tych nowych obszarów zostały dodane wraz z aktualizacją w czerwcu, w tym samym czasie, co założono CipSoft GmbH. W archiwum możemy przeczytać:

Zgodnie z obietnicą wprowadzono aktualizację - dodano wiele nowych obszarów, na przykład miasto elfów Ab'Dendriel, Ice Islands - położone w zimnej, północnej części Tibii i Fields of Glory. Dodatkowo w znanych częściach kontynentu dokonano wielu zmian. Przygotuj się na nowe tajemnice i wyzwania!

Tibia ma teraz cztery różne miasta: Thais, Ab'Dendriel, Kazordoon i Carlin. Wybierz to, które najbardziej Ci się podoba i stanie się Twoim domem.

Chcemy również podziękować wszystkim redaktorom i testerom za ich pasję i czas. Bez Was aktualizacja nigdy nie byłaby tak dobra, jak jest!

W lipcu, kiedy Tibia ewoluowała ze zwykłego studenckiego projektu do projektu przynoszącego korzyści, ogłoszono, że czwórka pracuje nad nowym systemem kont, a w planach jest wprowadzenie systemu płatniczego. W tym czasie Tibia osiągnęła jeden z pierwszych kamieni milowych - 600 graczy online. System kont, bardzo podobny do tego działającego dzisiaj, wszedł 21 lipca. Wcześniej były tylko postacie, bez stworzonych kont, opcje premium były też nieosiągalne.

2 listopada 2001 roku wdrożono ogłoszony wcześniej system kont Premium wraz z wersją 6.4. Drzwi do rozwoju CipSoftu i Tibii zostały w końcu otwarte. Listopadowa aktualizacja oprócz systemu płatniczego wprowadziła także domy, nowe czary i potwory oraz Edron:

Daleko na wschodzie została odkryta nowa wyspa. Osadnicy z Thais założyli kolonię Edron, a królewscy doradcy ustalili trasę żeglugi. Teraz należy zbadać wyspę. Podziękowania dla Knightmare, który zaprojektował ten obszar.

Tibijscy gracze nawet stworzyli zapowiedź dla tej aktualizacji. Ten film został przywrócony na Youtube przez fana Tibii. Spójrzcie:

Przy tej aktualizacji warto wspomnieć, że wreszcie społeczność została poinformowana o istnieniu CipSoft GmbH. Wiadomości już nie były podpisywane Cip Team, od teraz był to "CipSoft Team".

Znakomity rok, rok założenia firmy dobiegł końca więc zespół CipSoft - Guido, Stephan, Steve i Durin - napisał:

Podczas tego roku nasza czwórka skończyła studia na uniwersytecie i założyła CipSoft. Wraz z założeniem firmy postanowiliśmy związać naszą przyszłość z Tibią. Wreszcie mamy czas, aby zrealizować wszystkie plany, związane z naszym małym światem. Pierwszy krok już postawiliśmy wraz z wprowadzeniem Kont Premium. Dzięki waszemu wsparciu, możemy Was zapewnić, że Tibia pozostanie w trybie online, a nawet będzie udoskonalana.

Otwarto drugi nowy świat, nader pasujący do tej nowej ery Tibii, o obiecującej nazwie Nova.

Niewielu wtedy przeszło przez myśl, że CipSoft rozwinie się w firmę zatrudniającą ponad 80 pracowników, a Tibijska społeczność nadal będzie istnieć - 15 lat później.

Dziękujemy Wam Tibijczycy, że mamy możliwość obchodzić tę rocznicę, wszystkiego najlepszego CipSoft!

Podzielcie się z nami swoimi pierwszymi doświadczeniami z Tibią, jakie są Wasze pierwsze wspomnienia?

Możecie zostawić komentarze w Audytorium do czasu, dopóki artykuł będzie online. Nasi menadżerowie wybiorą 15 postów z forum i roześlą CM Tokeny postaciom, które opublikowały wybrane komentarze, ukażą się one w nowym artykule w czerwcu.

Wspominajcie zamierzchłe czasy razem z nami!

Archiwum artykułów:
Maxigashi
TIBIJSKI KAC